Bruken av karbon i felgringen tillater ekstremt høyt spenn i eikene. Dette resulterer i hjul som er veldig lette og stive sammenlignet med eldre hjul.
Jeg deler hjul inn i 4 kategorier: Tubular, racer og mtb. Clincher (dekk og slange), racer og mtb.
Tubular hjul, både racer og mtb, kan nesten alltid repareres. Et tilnærmet trekant aktig tverrsnitt er en usedvanlig egnet konstruksjon for å kunne utnytte karbonets egenskaper maksimalt. Både med tanke på vridning og spenst.
Clincher er ikke en like god konstruksjon sett fra karbonets side. Den utstikkende felgkanten gir lite stivhet og styrke til konstruksjonen. Ved gjennomslag i asfalt hull deformeres denne kanten ofte fullstendig. Mtb felgens lave dekktrykk (typisk max 1,5 - 2 bar), gjør at en rekonstruksjon av felgkanten enkelte ganger er mulig. Racer felgens dekktrykk på opp mot 12 bar, gjør en rekonstruksjon av felgkanten nesten umulig.
Så mitt enkle tips ved valg av karbon hjul: velg tubular. Ønsker du clincher (dekk og slange) velg aluminium!
VIKTIG: Ved reparasjon av karbon hjul, må det alltid slipes bort mer eller mindre karbon (ofte mer), før nye lag kan legges tilbake. Dette betyr en skjev belastning på felgen under reparasjonen, og kan i verste fall ende med en reparasjon som herder med felgen i "vinkel". For å unngå dette, har jeg fra i år av krav om at hjulet spennes ned. Som regel holder det med ca. 3 tørn på hver nippel. Det betyr alle nipplene, ikke bare i skade området. Jeg kan være behjelpelig her, men belaster for dette. Jeg strammer/retter ikke hjul i etterkant.
PS: Siden hjulet må spennes/rettes på nytt, ender kunden som regel med et hjul som er bedre enn nytt. Spesielt om hjulet har rullet en del. Både eiker, nipler, fester i nav og felg, gir seg lite grann før delene får "satt seg". Dette betyr at når hjulet nå blir starmmet opp, vil det være mere holdbart enn nytt!