Otto’s firma: Jaeger-Liteseat, ble dannet på grunnlag av den store interessen jeg opplevde for karbon / kevlar seter gjennom 2008 sesongen. Ideen ble første gang unnfanget et sted mellom Lillehammer og Eidsvoll, en midtsommernatt 2006 … Gjett hvilket ritt!
Lang erfaring i bruk av materialene karbon og Kevlar fra egenkonstruksjon og bygging av modellseilfly, kombinert med en økende interesse for å bygge lette grusracere, har vært utgangspunktet for fremstilling av setene. Når sluttproduktet er et sete på 70 – 90 g, som tåler tilnærmet vanlig bruk, ser stilig ut, er behagelig å sitte på selv etter 5, 10 og 20 mil, da må vel målet sies å være nådd?
Eksisterende produkter av kompositt seter oppfatter jeg som enten for lette eller for harde for den gjennomsnittlige syklist. Ofte er dette rene konkurranseseter beregnet for lette ryttere, eller de kan være så kraftige (les: harde) at de føles ubehagelige for vanlige syklister.
På denne bakgrunn bestemte jeg meg for å lage seter som kunne tilpasses de fleste vektklasser. To seter med forskjellig rails ble testet flere tusen kilometer under sesongen 2008. Både racer og offroad. Begge prototypene ble laget med form som førsteprioritet. Jeg ville først og fremst være sikker på at setene ikke gjorde vondt på «utsatte» steder! Dette fungerte utmerket, og er den første sesongen hvor jeg ikke har tenkt på «bakdelen» i det hele tatt. Ble også testet de tre første etappene på MTB’n (terrengstyrken), hvor setet også fungerte eksemplarisk. Store deler av denne løypa var ordentlig teknisk, så her fikk setet prøvd seg. Ble dessverre syk på Koppang, og måtte gi meg der. Setene er også testet i Nordmarka Rundt, Raumerittet og Birken.
For sesongen 2009 ble det tatt frem to nye rails, begge støpt i UHM (Ultra High Modulus) karbon. Den ene er basert på standard dimensjon for rails, 7 mm, og den andre er en kraftigere variant på 8 mm. Begge rails ble forlenget litt i forhold til tidligere, og fikk dermed litt bedre flex, samtidig som styrken er opprettholt. Dette kombinert med skall av varierende antall karbon / kevlar lag, tykkelse og retning, gjør at seter kan tilpasse de fleste vektklasser og sykkelkategorier!
Høsten 2010 ble et gjennombrudd i benyttelse av nye materialer i setet. Da det ble det første av tre kurs i England påbegynt. Disse er alle basert på benyttelse av prepreg karbon. Dvs. karbon duk ferdig innsatt med resin fra fabrikk. Dette er et must ved oppbygning av seter som tar flere timer. Vanlig epoxy vil herde lenge før man er halvveis. Vinteren ble benyttet til fremstillelse av det første (og patenterte!) SRI (Seat Rail Integrated) setet.
Høsten 2011. Nytt kurs og videreutvikling av SRI setet.
Høsten 2012, og denne gang kurs i benyttelse av prepreg materialer ved fremstillelse av former. Dette ble helt nødvendig ved produksjon av det foreløpig siste setet, AllRail. Denne har i løpet av et par år blitt laget i forskjellige bredder og forskjellige utførelser av rail.
For å liste opp noen av kompositt setenes fortreffelige egenskaper:
Riktig valg av sete og rails gir en uovertruffen komfort på lange turer! Veldig lett i forhold til eksisterende seter. Kan tilpasses rytter / sykkel. Meget holdbart, ingen korrosjon osv. SER bra ut!
Når hele sykkelen din er bygget i karbon, hvorfor skal ikke også setet være i samme materiale?
Det finnes sikkert flere positive egenskaper, men en av de få negative er selvfølgelig prisen. Karbon seter er skreddersøm, må håndlages, lages på spesial bestilling, og vil selvfølgelig aldri kunne konkurrere prismessig med vanlige hi-end seter. Det som teller når man skal sykle langt er komfort, komfort og komfort – derfor skal du velge Jaeger-Liteseat!
Jeg hadde tro på at det var mulig å lage seter tilpasset de fleste ryttere. Disse skal være lette, komfortable å sitte på over lang tid og samtidig være estetiske. Jeg mener jeg har klart det!